Tuesday, April 14, 2009

Påskafton - AK goes turistguide

Jag börjar dagen med att kika ut mot TV-tornet på Alexanderplatz från vårt hotellrum och konstaterar att solen strålar från en klarblå himmel. Känns som det kan bli en mycket bra påskafton även om vi inte planerat något traditionellt påskfirande. Hotellfrukostar i allmänhet brukar ju vara en angenäm upplevelse eftersom det i regel finns så mycket olika smaskigheter att välja mellan, men Alexander Plazas frukost slår nog alla mina tidigare rekord. Utan problem proppar jag i mig både nyttigra frallor med ananasmarmelad och ost, onyttig croissant med eller utan choklad, fruktsallad med nötter och kokosflagor, yoghurt med eller utan frukt, mozzarella och tomat, gravad lax, äggröra med färska kryddor och diverse andra tyska specialiteter (är nog tur att jag inte äter kött för då skulle jag nog spricka). Självklart serveras även fräsch apelsinjuice och kaffe eller te i vilken form du än kan tänkas önska dig, plus en liten påskgodis på slutet. Bra start på dagen!

Idag står en rutt på schemat som jag gått med otaliga gäster som kommit på besök i Berlin och velat se "det man ska se". Christoffer hade egentligen inga såna önskemål men jag vet ju att alla kommer fråga honom om han sett vissa saker så då tänkte jag att vi skulle avverka nödvändigeterna omifallatt, och dessutom få en rejäl promenad i solskenet. Vi börjar med att vika av från hotellet på Rosenstrasse bort mot Berliner Dom genom att korsa bron över Spree via Bodestrasse. Framför domkyrkan och Altes museum finns en gigantisk gräsmatta som redan är fylld av vad jag misstänker är både berlinare och turister. Vi svänger västerut ut på Karl Liebknechtstrasse för att så småningom hamna på paradgatornas paradgata: Under den linden. På var sida radar den ena pampiga byggnaden upp sig efter en annan, t.ex. Neue Wache, Deutsche Staatsoper, Humboldt-Universität, Historisches museum och Staatsbibliothek (nej, jag tvingade inte stackars Christoffer att gå in där).

Efter den långa, långa gatan är vi äntligen framme vid Brandenburger Tor där vi får kryssa mellan dansuppträdanden, horder av turister och musikanter för att ens ta oss till andra sidan porten där vi slänger ett snabbt öga på Reichtag och Siegessäule innan vi flyr allt oväsen och alla människor genom att ta en liten tur i Tiergarten. Den enorma parken på tre kvadratkilometer är verkligen enorm och sträcker sig som en enda jättestor oas mellan öst och väst. På vägen mot Potsdamer Platz passerar vi förintelsemomentet som uppfördes 2005. Monumentet är tillägnat alla judar som dog under förintelsen och består av 2711 stenblock i olika storlek och höjd. Under marken finns även en utställning. Potsdamer Platz är ett helt återuppbyggt område som blev helt sönderbombat under andra världskriget, och består av annorlunda arkitektur och man får känslan av att lika gärna kunna befinna sig i New York eller Shanghai. Strax intill fanns tidigare t.ex. Goebbels propagandaministerium och Hitlers bunker men nu finns bara en äng som blir mindre och mindre för varje år tack vare eller på grund av den otroliga byggnadslusta som Berlin befinner sig i sedan tio år tillbaka.

Efter lite strosande i kvarteret och ett besök i Sony Center viker vi av mot Niederkirchenerstrasse där en relativt lång del av muren finns bevarad. Den ser inte mycket ut för världen och jag påminner mig själv om att ta med Chris till East side gallery vid Ostbahnhof istället för en lite mer konstnärlig uppvisning av det historiska monumentet som Berlinmuren ändå är. Vi passerar Checkpoint Charlie på Friedrischstrasse och jag är noga med att inte hävda att John F Kenney höll sitt berömda "Ich bin ein Berliner"-tal här som jag så felaktigt hävdade en annan gång. Men det bidrog i alla fall till att min kompis Johanna har en fin bild på en skraltig byggnadsställning där JFK inte höll sitt tal, men i alla fall... Vi viker av från shoppinggatan på Leipziger strasse för att få lite lugn och ro bland alla hysteriska turister och drar oss därmed ner mot Gandarmenmarkt, ett torg med inte mindre än två kyrkor: Tyska kyrkan och Franska kyrkan. Dessutom finns här ett konserthus. Sugna på att sätta sig i solen och antingen ta en kall öl eller en varm kaffe, men osugna på att betala ockerpris besluter vi oss för att lämna turiststråket och bege oss till Prenzlauer berg istället.

Fortsättning på dagen kommer imorgon!

No comments: