Monday, April 13, 2009

Wiedersehen in Berlin - Bloggen lever igen

Hurra! Anna-Karin hittade återigen en anledning till att åka hem till Berlin igen. Pojkvän fyllde år i december, flickvän bjuder pojkvän på weekendresa över påsk, ta da! Here we are.

Anländer Tegelflygplatsen vid 15-tiden och vi beger oss direkt "hem" till hotellet Alexander Plaza vid Hackescher Markt. Snabbt ombyte av kläder eftersom det visade sig vara betydligt varmare i Berlin än i Gbg, och vidare ut på stan igen. Eftersom det här är Christoffers första besök i Berlin kände jag mig tvungen att låta honom få testa en riktig Berlin-klassiker, Der Döner. Det påminner om en kebab men är så mycket mer. Går inte att föklara men rödkål och supergod sås är en del av hemligheten. Vi gick till exakt samma ställe som jag och Kajsa gick till vår första kväll i Berlin förra gången och blev inte besvikna. För 2.80 Euro, ca 30 kr, får man mat snabbt, det smakar väldigt bra och man blir görmätt. Eftersom jag är demi-vegetarian numera valde jag bort kycklingen och körde en Halloumikäse-sandwich istället som är ungefär samma sak men med halloumiost istället för kyckling. Vår Berlinhelg kan officiellt börja!

Vi slår oss ner i Monbijoupark, bokstavligen ett stenkast från mitt gamla jobb på Restaurant Mansy. I ett ögonblick flyttas jag sju år tillbaka i tiden (är det verkligen så längesen?!) och det kunde ha varit en helt vanlig dag då, bara ännu en lunch i parken innan jobbet. Efter gott gassande i solen beslutar vi oss att ta en liten promenad innan vi ska träffa en kompis och börjar knata utmed Spree bort mot Tacheles och resten av Oranienburgerstrasse. Det roliga med Tacheles är att det aldrig ser likadant ut när man än är i Berlin. Senast jag var i stan var det tillhåll för obskyra konstnärer blandat med flashiga hotellgäster från hotellet bredvid. Från framsidan ser allt som vanligt ut men när vi kliver in på bakgården kliver vi rakt ner i sand och den stora ytan som förr var fylld med skräp har blivit en riktig beach bar, caipirinhas och mojitos säljs till höger och vänster och folk sitter på skiftande saker som t.ex. en gammal rutschkana och en nedklottrad lädersoffa. Undrar hur det ser ut nästa gång man är i stan?

Tillbaka nere vid Hackesher Höfe väntar Nora och hennes pojkvän Gunnar, en gammal bekantskap och en ny. Nora fick det tuffa uppdraget att lära mig tyska en gång i världen, i utbyte mot lite kunskaper i svenska för henne. Hon gav dock upp sina lektioner ganska snabbt, jag måste ha varit en usel lärare. Vi går till Aufstürz (it's a classic!) och vi kör lite Schwarzbier, Bionade, Hefeweizen, Milchkaffee och Schmalzbrote för Chris (ister som smörgåspålägg...) innan det är dags att avsluta dagen och vingla hem till hotellet igen. Perfekt dag.

Fortsättning följer imorgon! Så småningom kommer bilder också.

1 comment:

Anonymous said...

Hej
Roligt att läsa :)
Har du lite mer tips som är värt ett besök?
Vi ska tågluffa till Genoa och sen vandra för att sen Rom, Venedig och sen innan Sverige ta Berln.